marți, 24 septembrie 2013

Sfântul Siluan Athonitul

Sfantul Siluan Athonitul s-a născut în 1866, la Tambov în Rusia, dintr-o familie de creștini. Datorită mustrării primite de la Maica Domnului pentru viața trăită în necurăție, ia hotărârea la vârsta de 26 de ani sa ajungă la Sfântul Munte. Se călugărește la Mănăstirea „Sfântul Patelimon”. Primește foarte repede darul săvârșirii neîncetate a rugăciunii lui Iisus "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!" și puterea de a împlini cu ușurință exigentele reguli monahale athonite. Se învrednicește să-L vădă și pe Hristos în chip real în biserică, în locul icoanei Sale. Deși ajunge să fie părtaș acestor daruri, este supus ispitelor demonice. Astfel, îi venea în minte gândul mândriei: "Duci o viață sfântă, toate ascultările le împlinești fără efort, te rogi neîncetat, deci ești desăvârșit!". Acest gând alterna cu cel al deznădejdei: "Poate te vei mântui, dar ajungând în rai, nu vei afla acolo pe cei pe care îi iubești și nu vei avea nici o bucurie!". Din cauza lipsei de experiență și maturitate duhovnicească, starea de fericire pe care o avea înainte de asprele ispite, slăbește puțin câte puțin, până piere aproape cu totul. Spre anul 1906, în miezul unei nopți cumplite, în care demonul se interpune între el și icoana lui Hristos, Siluan, deznădăjduind cu totul, îi spune Domnului: "Vezi că mă silesc să mă rog Ție cu cuget curat, dar demonii mă împiedică. "Învață-mă ce trebuie să fac ca ei să înceteze să mă mai tulbure". Și atunci primește în sufletul său acest gând: "Cei mândri sunt chinuiți mereu de demoni". Atunci întreabă: "Doamne, învață-mă ce să fac ca sufletul meu să se smerească". Și Domnul îi răspunde: "Ține-ți mintea ta în iad și nu deznădăjdui". A trecut la cele veșnice pe 24 septembrie 1938 și a fost canonizat pe 26 noiembrie, 1987, proclamat dascăl apostolic și profetic al Bisericii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu