Lecțiile pandemiei:
Întoarcerea către cumpătare și
către conștientizarea unei purtări de grijă a lui Dumnezeu față de lume.
Pandemia este învățător al smereniei și al blândeții. Pandemia este,
paradoxal, expresia unei iubiri milostive, nebune, a lui Dumnezeu față de
noi, ca să ne întoarcem!
- Educația în general, fără educație religioasă, este
grav amputată, și va avea consecințe dezastruoase la nivel personal și
comunitar.
- Filantropia făcută în această viață are consecințe
veșnice.
- Pandemia a generat, la nivelul societății, o teamă
cvasi-generalizată. În lipsa fricii de Dumnezeu, în sufletul omului se
infiltrează o serie de alte frici: frica de boală, frica de moarte, frica
de aproapele, frica de Împărtășanie. A apărut chiar efectul „nocebo”.
Acest efect, care este un factor subiectiv, combinat cu boala Covid 19,
care este un factor obiectiv, a dus la apariția unei palete foarte diverse
de simptome, care scapă oricărei taxonomii.
- Frica
resimțită de creștini în vreme de pandemie poate fi generată și de criza
unei cateheze mistagogice. Această criză este vizibilă în îndepărtarea
creștinilor de Potir, pe care-l percep acum ca o sursă de infectare.
- Este
foarte semnificativ faptul că panica s-a instalat mai întâi în țările
preponderent atee, în țările care L-au alungat pe Dumnezeu, în țările
dominate de o ideologie a corectitudinii politice și de afirmarea unei
supremații a omului.
- În alte
țări, în funcție de context, pandemia a scos la iveală prejudecățile
rasiale. Adeseori, relele pe care
prosperitatea le maschează sunt scoase la iveală în vreme de restriște.
- Pandemia poate genera depresii, mai ales persoanelor
spitalizate, însă depresia specifică pandemiei nu are ca motor frica de
moarte, ci frica de necunoscut. Spitalul poate fi cel care accentuează
anxietatea, depresia și prelungește boala.
- Rugăciunea,
„fortăreață a credinței” (după expresia lui Tertullian) este un mijloc
eficace în lupta contra bolii, a depresiei, a izolării. Rugăciunea este
liantul care ne ține aproape, ne ține în comuniune pe noi, cei distanțați.
- În
pandemie, un rol fundamental îl poate juca logoterapia, descrisă în patru
puncte esențiale: focalizarea pe prezent, conștientizarea problemelor,
găsirea unor soluții la problemele conștientizate, generarea unor
schimbări necesare pentru ca aceste soluții să intre în viața oamenilor.
- Boala/pandemia
zdrobește o serie de idoli ai societății postmoderne: idolul securității,
idolul prosperității, idolul stării de bine. Pandemia de Covid-19 a mai
zdrobit un idol atotputernic: idolul științei. Știința trebuie să se
smerească!
- Orice
încercare îngăduită de Dumnezeu – iar pandemia este o astfel de încercare
– este o șansă pentru noi de a ne schimba în bine. Și de a ne smeri. După
cum a spus și Dostoievski: „Liniștește-te, omule mândru”.
- Pandemia
nu ne poate și nu trebuie să ne reducă la tăcere! Acum, mai mult ca
altădată, Evanghelia trebuie să fie propovăduită, Dumnezeul iubirii
trebuie predicat, chiar dacă pare absurd să propovăduiești iubirea lui
Dumnezeu la vreme de încercare. Atitudinea de stand-by, pana când pandemia
va trece, este improprie; nu ne vom mai întoarce niciodată la lumea de
dinainte de pandemie.
- Propovăduirea
online este o mare provocare pentru Biserică. Pentru o strategie
pastoral-misionară digitală, Biserica trebuie să plece și de la date
statistice. Pentru o receptare bună din partea tinerilor, Biserica trebuie
să țină cont de următoarele aspecte: să nu blameze aprioric ceea ce
tinerii apreciază; să țină cont de faptul că nu toți tinerii sunt nativi
digitali și că nu toți au apetit pentru așa ceva; să nu evite întrebările
care vin din partea tinerilor, chiar întrebările incomode; să cunoască
lumea tinerilor, de aceea e nevoie de preoți pregătiți special pentru
activitățile cu tinerii; să fie discretă și non invazivă.
- Pastorația
înseamnă, înainte de toate, prezență! Nu e suficient doar să te rogi, e
nevoie și să fii prezent, să acționezi.
- În
contextul pandemiei actuale, o prezentare comparativă a fricii de moarte,
din perspectiva istoriei și filosofiei religiilor, pe de o parte, și din
perspectivă creștină, pe de altă parte. În creștinism, moartea este înger
de lumină, nu de teamă.
- Din
perspectivă vetero-testamentară, a fost subliniată pedagogia divină prin
potopul care a nimicit umanitatea, cu excepția lui Noe. Analiza cărții lui
Daniel a evidențiat modelul celor trei tineri și a afirmat ideea că viața
nu se termină cu moartea, ci e veșnică. De asemenea, au fost binevenite
analiza unor remedii împotriva suferinței și bolii prezente în psalmi
(Psalmul 40, 1-3).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu